tisdag 31 januari 2012

Mat är en stor njutning.......

...för mig. Jag älskar verkligen mat, att leta recept, planera, handla, laga, äta och njuta av maten.....sen tycker jag det är väldigt trist att fixa disken, men det är ett nödvändigt ont.....tur jag har en man som ofta tar ett väldigt stort ansvar i denna aktivitet, typ han brukar ofta fixa den...... Skönt! Han fixar ofta den även om han gjort maten, jag är ganska dukig på att "hitta-på-annat-som-verkligen-behöver-göras-just-då-när-det-är-dax-för-disken.....".

jag kan dessutom snöa in helt på matlagningsprogram på TV, det finns ju verkligen hur många sådana program som helst emellanåt. Jag blir så fascinerad och imponerad över hur mycket god mat och hur mycket kreativitet det finns gällande mat! härligt!

Bild från Picasa
Just matlagning är min form av konstnärlighet, det är i köket som jag gör  konstverk, jag är väldigt dålig på att följa recept, oftast börjar det i ett recept och sen spårar det helt ur..... ibland går det helt åt skogen, men ganska ofta blir det faktiskt riktigt bra. Men recept är så viktigt för inspirationen, för att komma på nya rätter och kombinationer, annars är det lätt hänt att det blir "samma-gamla-vardagsmat-som-man-vet-att-barnen-tycker-om"....och då blir det inte mycket konst eller kultur av det......

Det är dessutom så härligt att ta foton på mat som är vackert upplagt, alla färger, former och får man till det känns det nästan som att man kan dofta hur underbart det doftar bara genom att titta på bilderna. Just att ha trevligt porslin, duka vackert och att lägga upp maten trevligt gör allt till en vacker helhet att njuta av! Mums!

Från Picasa
Har insett nu när jag gett mig in i "blogg-världen" att det finns en massa härliga mat-bloggar, härligt, då behöver jag inte bara snöa in på matlagningsprogram..... Hittade en blogg, " Anna mitt i Maten", vilket härligt namn på en blogg. Anna har en tävling där man kan vinna en prenumeration på Mästerkocken. Den tidningen skulle jag gärna vinna..... Så nu länkar jag till Annas blogg och skriver ett inlägg i hennes blogg och hoppas på att jag har turen att vinna denna tävling. Tävlingen är tillsammans med en härlig hemsida som jag också blev inspirerad av, Mästerkocken.....Massa härliga recept, bilder och inspiration! Mums!

Det var länge sedan jag köpte mattidningar, så bara av att läsa Annas blogg blev jag sugen på att ge mig på någon härlig mattidning, kunde jag dessutom vinna en prenumeration på en mattidning så skulle det vara kanon!

Ha en härlig matvecka!

2 kommentarer:

  1. Härliga matbilder, jag gillar också matlagning men inte på vardagarna då räcker inte tiden till att göra det roligt. Håller med om att det inte blir mycket mattidningar köpta nu när man hittar så mycket inspiration på nätet.
    Ang Aloe Vera produkterna så känner jag en tjej som säljer men för att slippa besvära och möta upp henne så ofta så väljer jag att bunkra på mig (vi är inte så nära vänner);) Tror du bor en bit ifrån mig om jag fattat rätt efter att jag bläddrat runt på din blogg så håller du till i Malmötrakten - jag bor i Enköpingstrakten :)
    Hoppas du också kommer att gilla tvålen eller det gör du med all säkerhet - den är guld!!!

    Kram F

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla,
    Vad roligt att du hittade till mig och min blogg "Glimt av mitt liv".
    Vi verkar ha ett gemensamt intresse i matlagningen. Jag älskar att laga mat och det är sällan jag lagar samma mat mer än en gång. Det går helt enkelt inte eftersom det blir alltid lite experiment. De recepten som blir lyckade lägger jag in på min matblogg Carinas Skafferi.
    Vilka härliga matbilder du har fått till!
    Ha en bra fortsatt tisdag.
    //Carina

    SvaraRadera