tisdag 3 januari 2012

Vi fortsatte firandet........

.....på lördagen.......jag och min bror hade bjudit hem mamma och pappa för att fira pappas födelsedag. Pappa har "oturen" att fylla år på nyårsafton, inte någon höjdare av många anledningar. Födelsedagen kommer lätt i skymundan för nyårsfirande på olika håll, men tänk hur det måste varit när han var yngre, sist att få skaffa körkort, sist att få gå på systemet, sist med att få skaffa och köra moppe......osv.... att vara sist med allt..... det som har med ålder att göra i varje fall.... Nu har ju inte det så stor betydelse längre, nu är det kanske nästan tvärtom, han är sist med att fylla år, yngst av alla i sin årskull...... Tänk så saker kan vända........

Vi brukar äta lunch hemma hos mamma och pappa innan vi alla ger oss in i våra "egna" nyårsfirande, men i år bjöd vi in dem till oss istället. Jag bjöd även in mamma och pappas bästa vänner som en liten överraskning, pappa visste inget. Kul och uppskattat!

Jag började dagen med att duka och fixa till dekorationer, härligt att få möjligheten att göra en nyårsdukning, det är så kul och denna gången fick jag bestämma färgerna själv........ inget rött så långt ögat nådde.... det blev vitt, svart och silver.

Gick igång ordentligt på vita tulpaner, gjorde ett härligt arrangemang, men det blev för stort för att stå på bordet, det fick pryda bordet där maten skulle stå.....Så underbart det är med tulpaner och speciellt vita....


Jag gick igång ordentligt på stjärnor som jag strödde på bordet också, stjärnor var temat för dagen..... även de låga ljusstakarna var stjärnor.

Men det där med dukar??? Hur tokig kan man bli, jag har hur många vita linnedukar som helst känns det som, men verkligen inga som passar till vårt matbord...... hade ett betydligt mindre matbord innan tillbyggnaden och då räckte de flesta dukarna, men nu hade jag svårt att hitta två som tillsammans kunde täcka bordet...... inte för att bordet är så långt, men med julafton så nära så hade jag hunnit tvätta dukarna vi använde då men inte blivit färdig att stryka dem eller att ta hem dem till mamma för att få hjälp.....men med tanke på att jag har ett linneskåp där det nästan trillar ut dukar så borde det ju inte vara något problem, men det var både tannagnissel och utbrott innan jag äntligen hittade något som funkade någorlunda. Trodde dessutom att jag hade fler linneservettar än vad jag hade, så det blev till att ställa mig och stryka servetter sådär på förmiddagen innan lunchen när tiden bara springer iväg.

Märkligt det där med tiden, den är alltid lika lång, varje timme 60 minuter, varje minut 60 sekunder och varje dygn 24 timmar och dessutom är tiden det enda som vi har lika av alla på hela jorden..... men ändå känns det verkligen som att tiden bara rusar iväg dagar som dessa..... och när saker som detta gör att det inte flyter på som man tänkt!

Nu började det stressa till sig, maten långt ifrån klar, det var typ potatis som var skalat, jag var långt från duschen, mannen iväg för att lämna sin barn, dukningen inte klar och tiden tickade iväg i ruskigt hög hastighet...... det var bara till att andas och göra saker och ting i rätt ordning....... inte helt lätt alltid.... men det gick bra! Vi låg ganska bra på det när gästerna anlände!


Brorsan och jag tog nog i lite i överkant, vi körde en tre-rätters-middag, allt var gott och vi njöt i fulla drag men sen skulle alla även senare på kvällen äta en tre-rätters-middag till...... skulle kanske kört något lättare som fisk eller så till huvudrätt, ska komma ihåg det till nästa år....... Det var lite väl maffigt att ge sig på en stor middag till, just då väldigt gott men dagen efter kändes det i kroppen........

Vi hade en mysig middag, mycket mat, prat och skratt. Pappa var väldigt nöjd med firandet av hans födelsedag och det märktes hur glad han var över att vi bjudit med deras vänner. Kul att göra honom glad, och brorsan och jag kände att vi dessutom hade kompenserat för att vi detta året glömt fars-dagsfirandet för pappa.....!!!!!

Sen var det bara att packa iväg mannen och mig själv, övernattningsgrejor, dricka för kvällen, en liten nyårspresent och köra ut på landet. Vi firade kvällen och natten med goda vänner på en släktgård ute på "bystan" vid Tomelilla.

En härlig och mysig kväll, ännu meeeeeeeeeeeeer mat. Våra vänner är väldigt duktiga på att laga mat, eller jag ska säga mannen är väldigt duktig på det, hans fru är den som tar hand om disken och annat praktiskt runt omkring...... vi fick en fantastisk meny med oxfilè som var så god att det var svårt att sluta äta, italiensk potatiskaka som var helt fantastisk i smak och en rödvinssås....... räkor, fikon, mozzarella med lite smått och gott före och en maffig chokladkaka efter kompletterade menyn..... mums, så gott! Men hjälp så mycket mat vi ätit denna dag...... att vi var smått svullna dagen efter var en underdrift.........

Vid tolv var det ut med alla barn och vuxna för att fira in det nya året, härliga 2012..... helt omärkt, med en massa förväntningar och ett oskrivet blad. Undrar vad detta året ska föra med sig. Känner att även detta år kommer bli ett händelserikt år. Jag är inte mycket för nyårslöften, förra året lovade jag mig själv att jag skulle ge mer av mig själv och vara mer kärleksfull och omtänksam både om mig själv och mina nära och kära. Det känner jag att jag verkligen gjort. Jag har gjort val detta året som har förändrat och kommer att förändra mitt och vårt liv på många sätt och det känns verkligen som att dessa val är gjorde med detta nyårslöfte i sikte.

Detta årets löfte och aktiviteter kommer att handla om att hitta något att jobba med som jag njuter av, som jag mår bra av och som ger mig glädje och energi och lära mig att kombinera det med kärlek för mig själv, familj och vänner. Jag ser fram emot vad 2012 och allt vad detta året kommer att innehålla och de val jag kommer att göra detta året och hur det kommer att påverka mitt och vårt liv!



Kinesiska lyktor försökte vi få iväg, med mycket jobb och slit lyckades vi få 2 att lyfta...... så denna bilden är inte från våra. Det är vackert när de stiger till väders, men vet inte om det är värt jobbet...... vi har nog inte rätta knycken.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar