tisdag 3 januari 2012

Fortfarande jullov........

...vad härligt det är med lediga dagar. Att få softa på morgonen, sova så länge man vill, softa runt i pyjamas, tossor på, frukost i flera timmar med tidning, kaffe i en kopp som man sippar på halva dagen....... myyyyys i stora lass.

Jag och dottern har fortfarande jullov, men när dottern inte är trött för att lägga sig förrän vid midnatt så är det dax att försöka börja vända dygnet lite mer rätt..... hur ska det gå om en vecka när skolan börjar???? Nej, det är dax att väcka lite tidigare för varje dag och lägga sig lite tidigare för varje dag..... inget dramatiskt, men lite försiktig vridning.

Söndagen somnade dotterna som sagt 24.00 ungefär, igår blev det mer än en timme tidigare....... hur sent som helst ändå. Jag vill ju inte gå och lägga mig så sent, hon kan ju inte vara uppe ensam......

Vi hade en mysdag hemma hos goda vänner, jag och P fick en heldag med snack och att umgås, det är ända sedan i somras vi träffades på riktigt. Då hade vi ett antal dagars semester tillsammans i vår stuga i Blekinge. Sen har det blivit några timmar här och där, men alldeles för lite, men så ju livet ibland. Det är härliga med riktigt goda vänner är att även om det är länge sedan man sågs så fortsätter man där man var då, och det känns som att det var igår vi träffades senast...... Skönt med goda vänner, vänskap handlar mycket om att njuta av tiden man får, att inte ställa en massa krav på varandra utan finnas där när man behöver varandra.

Våra döttrar är också väldigt goda vänner, de är precis som vi, trots att inte de heller träffats på alldeles för länge så hoppade de rakt in och började leka, busa, bråka och tetas, precis som om de träffats igår senast! Härligt!

Det blev både middag och fika tillsammans. Innan vi begav oss hemåt. Handlade lite mat på vägen och fick köpt frimärken till våra julkort......whooops det var ju lite sent??? men bättre sent än aldrig! Hade egentligen bestämt mig för att inte skicka julkort i år, men släktingar som inte träffar oss och barnen så ofta uppskattar att få foton på våra barn och en hälsning, så det blev några även i år. Det blev nyårskort, tanken var ju att de skulle skickats innan nyår, men se något konstigt är det....... de där frimärkena köper inte sig själv, klistrar inte på sig själv på kuverten och korten lägger inte sig själv på lådan.... kan man ju tycka att de kunde göra när jag så fint har pysslat dem???..... men som sagt, nu är de äntligen på lådan......

På ICA, det är ju posten nuförtiden, sprang dottern och jag på en "gammal klenod"......


.....spelet "jakten på den försvunna diamanten"..... jag minns det som ett av de spel jag tyckte var allra roligast att spela. Jag kunde inte stå emot utan vi köpte spelet. Här ska det spelas.

Jag tycker det är så mysigt att spela spel tillsammans, det är dock inte helt lätt att hitta spel som både barn och vuxna tycker är kul och att hitta något som inte är på iPad, iPod, Playstation eller datorn.... det är inte alltid så socialt att spela dessa spel..... jag tycker om det sociala med att spela spel...... Detta ville både dottern och jag spela.....

Snabbt hem och fixa mat.... vi var både hungriga och sugna på att spela så maten fick inte ta för lång tid......


....dottern kunde inte vänta utan plockade fram spelet under tiden jag lagade mat och började spela med sig själv..........


Såhär kul är det att vinna när man spelar själv......tänk då så kul det är när man vinner över mamman.... vi hann med två spel innan det var dax att sova. Varsin vinst blev det så både mamman och dottern var nöjda. Det var lika kul att spela som jag mindes det. Både dottern och jag tyckte det var jättekul!

Dottern hann knappt vakna idag förrän hon ville spela spelet.......   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar