lördag 28 januari 2012

Så mycket oro de där små liven......

....ger en! Denna gången hadlar oron inte om barnen, utan våra husdjur. Vi har jättesöta små (eller ganska stora egentligen......) marsvin. Det är två killar, Viggo och Felix.

Viggo är den närmst kameran, Felix strax bakom
Dessat två killar var bästa vänner fram till de var 6 månader, sen hände något....
Det blev myckt bråk mellan dessa två, så illa någon gång att det uppstod blodvite, det är Viggo (som är störst) som får på tassen av Felix.

Efter detta valde vi att köpa en bur till så de har varsin bur som står intill varandra så de kan prata med varandra och inte känna sig ensamma men så det inte skulle vara så mycket bråk. Vi öppnade upp en lucka mellan burarna så de kunde springa in till varandra när vi var hemma och kunde ha koll på dem. De behöver aktiveras och det gav dem mer yta att röra sig på också......

Men igår gick det inte så bra, Felix och Viggo bråkade och Viggo fick en riktig känga av Felix. När jag tittade till dem såg Viggos öga inte bra ut..... Det var riktigt obehagligt att titta på, ögat hade ett synligt "bett" på över och undersidan och det hade blivit en gråaktig hinna över hela ögat..... det såg riktigt obehagligt ut, han såg helt blind ut på ögat!

Oj, så jobbigt, blev så ledsen och oron gick runt i hela kroppen!
 Ringde Djursjukhuset och jag berättade vad som hänt, klockan var 14.15 när jag ringde. Kunde jag vara inne hos dom 14.40??? De hade jättemycket att göra, men kom in för vi måste såklart titta på honom...... Det är skilland, hade jag ringt akuten för att någon av oss var sjuka så hade det blivit, kom in och sitt och vänta, det kan och kommer troligen att ta minst 10-12 timmar och vi hoppas att ni överlever väntan.......

Vi blev så väl omhändertagna när vi kom till Djursjukhuset, jag hade ju så dåligt samvete, hur hade jag kunnat låta detta ske, varför hade jag låtit dem vara i samma bur, varför, varför, varför.... Ångesten är stor. Men så fint som de tog hand om oss så släppte den känslan ganska snart, vi var ju där och gjorde det bästa vi kunde.


Så duktig Viggo var, lugn och fin hela tiden
De undersökte honom, droppade färg i ögat för att se hur skadat det var, först bedövning så det inte skulle göra ont.....han har en rejäl skada på ögat, ögondroppar minst 3 gånger om dagen....


......återbesök på onsdag och en fet räkning..... Besöket hos dem kostade dubbelt så mycket som det kostade att köpa honom...... men så är det, och inget man funderar över, det är ju en familjemedlem som inte mår bra och då är kostnaden inte något issue..... Men ska nog titta på det där med försäkning på djuren en gång till.......

Det är så skönt nu, Viggo är pigg, nyfiken, äter som vanligt och beter sig som vanligt. Han verkar inte ha ont och det bekommer honom inte så mycket med ögat, det kliar när han fått dropparna i ögat men med en gurka direkt efter så glömmer han det ganska snart. Det blir lite extra mys med honom just nu.

Mys med Viggo, gosigt!
Han kommer att följa med mig till landet idag, vi ska dit och jobba med att skapa nya arbetsytor och rena kläder utrymme. Då får lillkillen följa med och bo i en kattbur under helgen så jag kan ha koll på honom och så han kan få sina droppar som han ska. De är inte vana vid att följa med oss, de är hemma även om vi är några dagar i stugan eller på landet. Men idag blir det en gemensam tur för Viggo och mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar