lördag 18 februari 2012

Min lilla konditor.......

...vilka härliga skapelser min lilla konditor gjorde igår. Det var stor koncentration och mycket tålamod som användes igår...... dottern blev hämtad av en god vän till oss som är "cake-designer", hon driver ett företag som heter Tårtesset som skapar fantastiska tårtor till alla möjliga festliga tillfällen.....

När dottern var liten drev hon även ett fik som låg rätt över gatan där vi bor, snacka om lyx när man är föräldraledig.....dottern är praktiskt taget uppväxt på fiket och i bageriet bakom. Hon var ofta där och "hjälpte" till även om jag inte var där och fikade..... en lyckligare unge fick man leta efter, grädde runt hela munnen, deg på händerna och andra godsaker att "jobba" med. Som liten började hon göra figurer av marsipan som väldigt liten...... Nu var det länge sedan kompisarna bakade tillsammans.

Dottern blev hämtad tidigare och var med och bakade hela eftermiddagen och halva kvällen.....jag fick inte komma och hämta för tidigt, jag fick tydliga instruktioner när jag skulle komma och att jag skulle hämta henne med bil...... 


Som det jobbades när jag kom..... de hade bakat bullar till både höger och vänster....vi fick med oss frukostbullar till helgen.....och dottern skulle bara lägga ihop semlorna som vi skulle festa på till kvällen.....

Bullar skulle skäras.....


Mandelmassa spritsas på......


i med grädden i spritsen och sen var det bara till att gå loss med grädden på bullarna, undrar hur mycket grädde man kan spritsa på???.....


Ganska mycket som synes.....



Mums, Tårtessets semlor, det är fest, när de dessutom bakats av vår egen konditor så är det verkligen muuuuummmmmmms på hög nivå! 5 stycken blev det, en till varje gottegris i familjen!


Det hade även bakats kanelbullar. Dottern hade gjort allt, mätt upp ingredienserna, kört samman degen, kreativt gjort bullarna, kavlat, lagt på fyllning och sen bakat dem.....underbart härliga och vackra. Dottern har gjort sin egen design på sina bullar, underbart!


Dessa ska vi avnjuta på stundande sportlov....kan riktigt känna hur gott dessa kommer att smaka tillsammans med varm choklad efter utelek...... Härligt!

Vilken underbar eftermmiddag och kväll dottern hade, tack min vän som gjorde allt detta tillsammans med min älskade dotter. Inget dåligt samvete hos mamman som kom hem ganska sent denna fredagskväll......visste att dottern hade det kanon. Det gjorde att jag verkligen kunde njuta av min dag trots att den blev sen.......

Kvällen avslutades med pizza i soffan, en massa mys dottern och jag. Vi brukar oftast samlas hela familjen på fredagskvällen, antingen här eller på landet, men vi valde att inte göra så denna fredag. Vi har några dagar ledigt i början av nästa vecka när det är sportlov så tiden tillsammans blir ändå lång så då valde vi att ta lugn kväll utan packande och flängade på fredagen......

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt hon haft det och vad härligt att ha en sådan fin vän! Det såg ut att vara riktigt goda och fina skapelser hon gjort, kanelbullar är min favorit :). Och ett härligt avslut på dagen verkar ni också haft, och visst kan det vara lite extra mysigt ibland att bara få vara tillsammans med en och verkligen kunna ge den all sin uppmärksamhet, jag tror det är nyttigt.

    Vilket fint bibliotek ni ser ut ha. Jag gillar också att läsa men har väldigt svårt att läsa klart en bok ofta kommer jag halvvägs och sedan blir jag sugen på någon ny och så läser jag aldrig klart, hmm måste skärpa mig!

    Ha en fantastisk helg! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Härligt bak - semlor och bullar!!

    SvaraRadera