onsdag 8 februari 2012

Fortsätter matskrivandet nu när......

....jag är igång. Mat är ju så underbart, när man dessutom får dela den tillsammans med människor man tycker om så är det ju den bästa kryddan till maten (förutom hungern då, den är inte heller en dålig krydda.....). För mig är det så att riktigt bra mat kan bli ganska dålig om det är tråkigt sällskap eller dålig service (förutsatt att man är på restaurang.....) och medioker mat kan bli fantastiskt god med gott sällskap och service..... Det är helheten som gör grejen för mig helt enkelt.

Att sen lägga till omgivning, dukning, blommor, tillfälle och humör så är det många kryddor som kan hjälpa eller stjälpa maten.....

Jag hade en underbar lunch tillsammans med en mycket god vän igår i Malmö, vi var på Delikatessen......


...ett fantastiskt trevlig ställe som jag gått förbi många gånger men inte besökt. Har tänkt att jag skulle testa det men det har aldrig varit läge när jag gått förbi och sen har jag inte kommit ihåg vad det hetat när jag har varit på jakt efter något trevligt ställe att äta på!

Det känns som att sitta i en Saluhall och äta (väldigt liten sådan, men det är känslan som räknas i detta sammanhanget.....) det är diskar med härliga delikatesser, hyllor med goda saker som oljor, vinäger, marmelader och annat gott, kök bakom diskarna som serverar väldigt god mat, även på lunchen vilket inte är så vanligt...... mycket människor som rör sig, både inne i restaurange och utanför på gatan.... lite kalt inrett, men väldigt vackert och stilrent....

När jag fick min mat var jag så hungrig och det såg så fantastiskt gott ut att jag glömde att fota (hur gick detta till, trodde jag var en van bloggare vid detta laget som kommer ihåg att "allt" ska fotas.....men icke.... tillhör fortfarande amatörerna.....) kan inte beskriva det mer än att det såg otroligt fräscht och aptitligt ut och det var minst lika gott som det såg ut.... Ni får njuta av andra bilder som jag lånat från deras hemsida.....




....mums, skulle kunna tänka mig att testa allt detta och mycket mer därtill. Detta var verkligen inte sista gången jag besökte Delikatessen.

Men det absolut bästa med lunchen var att jag och min vän hade en så härlig lunch tillsammans, massa samtal, skratt, delade med oss av det mesta och bara njöt av varandras sällskap. Tack käraste vän för några fina timmar tillsammans, det gav mycket energi. Kände mig så rik när jag gick därifrån (inte för att lunchen var billig......) med en sådan god vän i mitt liv.......

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Vi skriver visst om mat både du och jag idag:)

    Tack snälla du för din trevliga hälsning! Jätteroligt att hitta hit:)

    Ang. våra veckomöten är det för att försöka få lite ordning i tillvaron, förut missade vi saker jämnt och ständigt...
    Vi har en kalender där vi skriver upp allt som ska hända (kalas, utflykter, tandläkarbesök osv.) men vitsen är att tillsammans titta i den inför varje vecka så att man ändå inte missar nåt.
    Vi brukar också prata om om det är nåt speciellt som måste fixas under veckan och bestämma vem som ska göra det.

    Sen bestämmer vi också vem som ska laga middagen och vilken dag, eftersom det beror på hur man jobbar, vem som är hemma osv.

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din hälsning på min sida.

      Bra upplägg på era veckomöten, ska se vad vi kan använda oss av ert upplägg i vår familj.

      Kram

      Radera
  2. Det är verkligen energifyllande att träffa en god vän på tu man hand, det gjorde jag i måndags. Satt hemma hos henne, drack kaffe och bara surrade om livet och framtiden.

    Och appropå jobbet, vad strongt gjort!! Man läser ju oftast i tidningar om de som gjort som du och tänker på hur det skulle vara att göra likadant. Jag har en plan som sakta formats under hösten. Det kommer kanske ta lite tid, men jag är ganska säker på hur jag ska gå till väga nu :)

    Och brödet: Jag tager vad jag haver, men några ramar finns det.
    ½ jästpaket
    ½ l kallt vatten (jäsa 3 h eller mer)
    ca 11-12 dl mjöl (ca ½ dl vetekli, 1,5 dl graham och resten vetemjöl.
    2 st skalade och skivade äpplen som delas sen i mindre bitar. Steks i 25 g smör och ½ dl socker (ev kanel)
    0,25 dl pumpafrön
    ½ dl valnötter
    1 tsk salt
    ..................

    Blanda samman allt och jäs länge (blir surdegskänsla på brödet)
    250 grader i ugnen
    Spraya vatten under och ovan plåten i ugnen
    efter 5 min sänk temp till 190 grader och fortsätt grädda i ytterligare 15-20 min beroende på brödens storlek. Spraya gjärna en gång till i ugnen med vatten.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Smaskens, vilken god mat! Kram Jennifer

    SvaraRadera