torsdag 1 december 2011

Picknick, picknick, picknick.......

.....jag kan verkligen gå igång på picknick! Tycker det är en sådan mysig form av att umgås, att göra en utflykt, nära eller långt bort, exotiskt eller enkelt, vad man än ska göra, eller med vem så är en picknick aldrig fel.....

Jag tycker det är himla roligt att fixa mat att ta med, oavsett om det är en god macka och kaffe i bilen för att frukosten missades, eller kanelbullar, kex, kaffe och varm chokladmjölk som följer med till en lekplats eller skogspromenaden, eller hela "baletten" charkuterier, meloner, sallader, oliver, ostar, gott bröd, pajer, spett, vin och allt annat som kan ingå i en picknick så njuter jag otroligt mycket av att fixa maten, packa ner, samla ihop familjen eller bara mig själv, ge oss iväg och packa upp allt och njuta tillsammans. Det får alltid plats någon liten överraskning i picknick-korgen också......viktigt på en picknick!

Oftast blir det alldeles för mycket mat, men så är det med mig och picknick, det ska finnas valmöjligheter och kännas lite extra lyxigt när det är picknick. Jag tar alla möjligheter till att skapa en picknick!!


En bild från en härlig sommarpicknick, massa godsaker......

Min dotter "vansläktas" inte, hon är också picknickfrälst. Igår var det dax att packa picknick att ta med till skolan. På frågan vad hon ville ha att äta svarade hon, varm korv, risifrutti, rullemacka, lussebulle, pepparkakor, varm choklad, clementiner, gurka..... detta från en tjej som på en hel dag inte sätter i sig så mycket mat..... men allt ska vara med, man vet inte vad man blir sugen på när man väl sitter där för att äta, och hon tycker verkligen om att få bjuda sina kompisar på lite godsaker!!!

Så det var bara till att sätta igån och fixa och packa!

Dottern var inte helt 100 när jag lämnade henne, hon var lite hängig, gnällig och hade ont lite överallt......trots att utflykten hägrade. Jag är ju av den filosofin att man ska inte känna efter så himla mycket, oftast släpper saker och ting när man väl är på plats i skolan och började leka med kompisarna.

Men klockan 9 ringde skolan, fröken berättade att de skulle bege sig men Johanna vägrade att klä på sig och följa med, hon hade ont både i mage och i hälarna. Så det var bara till att hämta hem henne igen, och med tanke på att hon tackade nej till en utflykt så var hon verkligen inte bra.

Dottern fick hänga med mig under dagen.....hon fick börja med att picknicka lite fika hemma.... det tyckte hon om.


Jag skulle in till stan och träffa goa vänner för att ha tjejlunch på en väldigt trevlig japansk restaurang, Wasabi, det är ju inte en av dotterns favoriter, så det blev fika hemma och sen tog vi med lite av picknicken som hon fick äta på restaurangen......



Vilken mysig lunch vi hade, 4 tjejer, en massa god mat och snack! Jag kan verkligen rekommendera Wasabi, god mat och väldigt bra service, att få service på lunchen är inte så vanligt. Men här kände vi oss verkligen viktiga och det var en skön stämning och atmosfär.

Härligt en onsdag i november! Snacka om att tanka energi!!! Tack goa vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar