fredag 2 december 2011

Julkalender......

....så mycket nostalgi, så mycket spänning och magi. Den där känslan av att varje dag se ett nytt avsnitt, öppna en lucka och fundera på vad som händer imorgon i nästa avsnitt och att det är nedräkning till julafton.

 Jag tycker att julkalendern är något kul och bra. Sen jag fick barn har den där känlsan av magi kring julkalendern när man ser julkalendern genom sitt barns ögon.

SVT har gjort och sänt julkalender sen 1960.... (SVT har samlat alla julkalendrar på en sida, bara att gå in där och läsa är nostalgi) det är många år, och tänk så många julkalendrar som varit riktigt bra, visst har det varit en del lågvattenmärke men det har varit fler bra....

Själv kommer jag framför allt ihåg Trolltider, det är den absolut bästa julkalenderna någonsin enligt mig. Andra höjdare är Albert och Herberts jul, Sunes Jul, Mysteriet på Greveholm, Lasse-Majas detektivbyrå, Superhjältejul, och förra årets julkalender, Gyllene Knorren, var en väldigt rolig kalender. Nu när jag sitter i "minnenas julkalender" och är nostalgisk så inser jag att julkalendrarna har blivit bättre med åren..... det är betydligt högre kvalitet nu är när jag var liten....

Årets julkalender, Tjuvarnas jul, känns som att det kan bli en riktig höjdare, dottern tycker den var jättebra, men lite läskig så hon vill gärna se den tillsammans.... tur att det finns SVT-play så man slipper försöka pricka in den där kvarten då programmet går!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar