tisdag 13 december 2011

En sockerbagare här bor......

...i staden, han bakar kakor mest hela dagen.... fast bakade gjorde vi inte, det hade våra goa vänner gjort redan för en vecka sedan. Men vi dekorerade och pyntade.

Varje år har vi "julgodismiddag" tillsammans med vänner, det är hela min familj (mamma och pappa, brorsan och hans familje och jag med min familj) och hela deras familj med barn och respektive. Vi brukar bli 20 vuxna och barn. Det är en väldigt mysig tradition som vi har haft i väldigt många år, vill inte riktigt räkna hur många.... men vi har bott på samma gata och haft stuga på i samma skog när vi växte upp, så det är väl sådär en 20-25 år minst som vi haft denna tradition.

Det började med höga ambitioner, vi träffades, åt middag tillsammans och gjorde en massa mer eller mindre lyckade godiskok tillsammans. Men nu är det mer fokus på att träffas, äta gott, pyssla med barnen och leka julklappsleken.

Detta året kunde min familj tyvärr inte vara med, jag och mannen var på fest, våra barn var hos sina andra föräldrar så det fick bli julgodismiddag utan oss i år. Dottern ville dock vara med, så hon bad att få gå på festen tillsammans med mormor och morfar och det gick jättebra. Så dottern fick representera vår familj.

Det pysslades mycket iår, bland annat fick alla barn göra dekorera och fixa med pepparkakshus och tomtar. Även våra två andra barn fick hem pepparkakshus att pyssla på i efterhand, så omtänksamt att även om vi inte var med så skulle våra barn inte missa pysslet. Sådant uppskattar jag verkligen!

Så i helgen skulle pepparkakshusen göras vackra!



Stor koncentration, mycket skratt och bus, och varannan godis i munnen och varannan på huset......


Vi skapade en pepparkakshusby i vardagsrummet, lite röda lyktor, tomtar och gjorde pysslet fulländat! Barnen var mycket stolta och nöjda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar