tisdag 15 november 2011

Nu börjar julen.......

...så smått att smyga på mig! Tycker att denna tiden, dessa veckor innan jul är så mysiga. När julkänslan kommer mer och mer för varje dag. Det börjar pratas lite om julavslutningar på olika fritidsaktiviteter, julspel och uppträdande på skola och fritids och det kommer mer och mer jul och ljus i både affärer på på stan.

I fredags kom mannen hem med enar i alla olika storlekar och vita amaryllis till mig...... vita amaryllis är något av det vackraste jag kan tänka mig till jul. Så vacker och pampig växt.


....än så länge blev de bara "nerslängda" i en kruka, det ska till lite mossa och annat för att ge den riktiga julkänslan. Men frågan är om jag skulle ställt dem i tvättstugan där det är kallt någon vecka till???? De har redan växt en bra bit sedan i fredags, det är nästan så man kan se hur en amaryllis växer när de kommer in i värmen! Men jag kunde inte med att sätta dessa vackra växter där vi inte kunde se dem......

Tog tillfället i akt att under söndagen "skörda" en hel del buxbom på landet för att göra fina kransar till dörrarna. Men var hade nu de där halmkransarna som jag använder att klä med buxbom tagit vägen???? Jag hittade tydligen något väldigt bra ställe att förvara dem efter förra julen, så bra att jag omöjligt kunde hitta dem när jag letade???? Men nu var jag ju sugen på att göra kransar, man får inte vara rådvill..... vad kunde då användas istället????.... Vad hängde där i garaget, om inte barnens flytringar från när de var riktigt små, inte ska vi väl ha fler barn??? Nej, och inte kunde jag komma på något bättre användningsområde än att bli kransar......



......buxbom, tråd att vira med och som sagt, barnens flytringar och en arbetsplats utomhus, nu ska det kreeras kransar. En till varje hus, en mindre till landet och en större till "stan"......


Första kransen klar. Så härligt att i mitten på november kunna sitta utomhus och arbeta utan att frysa ihjäl utan istället kunna sitta på sin skinnfäll, njuta av utsikten och vädret och pyssla med att skapa vackra saker med saker från naturen.

Den andre blev också klar, tur vi har en stor häck med buxbom på baksidan som man kan nalla ifrån utan att det syns så mycket. Hur härligt och vackert som helst blev kransarna, det blev till och med så mycket skördat av buxbomen att jag kunde ta med mig en massa kvistar hem till mamma.

Om två veckor ska kransarna dekoreras med julsaker, nu hänger de på dörrarna och är vackra i all sin gröna prakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar