torsdag 19 juli 2012

Ibland blir det inte som man.....

.......tänkt sig!!! Då får man tänka om...

Igår hämtade jag dottern efter att hon varit hos sin pappa i 1,5 vecka..... Lång tid att vara ifrån varandra. Jag var förväntansfull och såg framför mig en kväll med mys, bus och skratt tillsammans......

Istället för att hämta på fritids hämtade jag hemma hos dem, dottern hade varit med en av deras vänners familj som kommit på besök. De hade kommit i säng sent, spännande med två kompisar sovandes i sitt rum, och sen gått upp tidigt för att åka in till Malmö och se sommarlovs-morgon på pålats i dockan... Och sen en massa lek hela dagen...... En ganska slagen hjälte var det jag hämtade hem..... Men väldigt glad och nöjd.

Väl hemma började vi med mat, lite praktiska saker och hur det kom sig så började vi gagga och gnälla på varandra, dottern skar sig lite när hon höll på med grönsakerna och sen blev det gråt-kaos...... Oj så ledsamt och jobbigt det blev!!!

Första dagen är ofta lite känslig, båda har väntat och längtat samtidigt som vi njutit och mått bra på varsitt håll. Det blir lite höga förväntningar och framför allt olika förväntningar....

Bästa då är att sätta sig ner, en tjej i famnen och kramas och prata. Dottern har lite svårt att sätta ord på sina känslor och jag kan ju inte sätta ord på hennes känslor så jag berättar om vad jag upplever och känner så brukar det underlätta för henne att uttrycka sona känslor. När vi sitter där så kommer det mitt i en gråt-och-snyftning..... "jag har ju inte kramat och sagt hej-då till pappa ordentligt" och sen mer gråt...

Men lilla gumman, så jobbigt det måste kännas. (pappan hade gått upp och kört till jobbet innan dottern vaknat och inte kommit hem när jag hämtade, det blev hejdå på telefon).

Vi bestämde att cykla bort till pappa efter vi ätit middag så de kunde kramas ordentligt! Vilken förändring.... Det blev en "ny" tjej här hemma. Så skönt när man pratar, berättar vad som känns jobbigt och oftast går det att lösa, men man behöver ta sig tid att prata och lyssna!!!

Upp på cyklarna, hem till pappa och in för att kramas. Vi kom precis lagom till efterrätten så vi stannade och fick kaffe till det, prat och skratt och dottern fick krama pappa en massa! Skönt!

Avslutade kvällen med mys och bok när vi kom hem! Så skönt att bo på samma ställe ett tag! Min älskade unge!

4 kommentarer:

  1. Fina dottern förstår att ni längtat efter varann. Skönt att hon kunde berätta vad som var fel kramar Sofia

    SvaraRadera
  2. De små fina varelserna har sina funderingar som de grunnar på och vilken bra avslutning på dagen.

    SvaraRadera
  3. Såå viktigt att ta sig tid att lysnna. Önskar att man gjorde det oftare.... Inte bara på sina barn utan på alla. Självklart egentligen...

    SvaraRadera
  4. Jag har sagt det förr men det tåls att sägas ofta - ni är fantastiska föräldrar till er dotter. Närvarande och med er dotters bästa i främsta rummet. Jag blir så glad i hjärtat av att läsa det för det är tyvärr allt för många som inte är vuxna nog i en skilsmässa och som använder sina barn som slagträn. Ni är fantastiska föredömen för er lilla tjej.

    Som skilsmässobarn vet jag av egen erfarenhet hur viktigt det där är. Mina föräldrar har aldrig någonsin sagt ett enda ont ord om den andre inför mig. Aldrig. Inte ens efter det att jag blev vuxen. Det hedrar dem och genom deras beteende lärde jag mig hur man beter sig mot andra människor.

    Så sträck på dig du fina och kloka mamma! Du är enastående!

    Kram på dig

    SvaraRadera