fredag 19 februari 2016

Det börjar med dig själv och det är.........

....du som kan jobba med dig själv och börja skapa en positiv förändring! Jag blev så härligt glad för ett telefonsamtal höromdagen! En helt vanlig dag, går i mataffären och telefonen ringer och personen i andra änden av luren är så välkänd och en så viktig person i mitt liv och tonen i rösten och känslan när man pratar med personen är förändrad! Den är positiv och glad och sprider sådan glädje i mig!

Vi har genom åren haft många och långa samtal om hur man inte förstår andra människor, att varför är personer på ett visst sätt?? Om bara..... tänk om det kunde varit på detta sättet...... varför är det såhär..... så mycket bättre om det varit....... Många gånger har det bara handlat om att man ibland behöver vädra sin frustration, behöver få prata av sig och sen mår man bättre! Det behöver man verkligen ibland, men det är inte så konstruktivt! Det blir inte bättre av att man går och väntar på att någon annan ska ändra sig, eller att försöka förstå varför en person agerar på ett visst sätt!



Du kan inte förändra någon annan, du kan bara jobba med dig själv och förändra dig själv! Så enkelt och så lätt.......men så svårt! Man är ofta fast i gamla vanor, rutiner, sätt att möta personer i sin omgivning! Det kräver insikt och mod att börja jobba med sig själv och förändra sig själv! Det kräver att man tittar in på sig själv och gör upp med sig själv, kan var väldigt jobbigt! Men om man inte jobbar med sig själv och förändring så fortsätter livet på samma sätt som idag, både det som är bra och det som är mindre bra! Börja idag, det behöver inte handla om stora saker och förändringar, det räcker med små, små saker som skapar ringar på vattnet, det är det som är så häftigt! Små, små förändringar i sättet att möta den andre, sättet att prata, sättet att vara.......


alla små, små steg av förändring skapar ringar på vattnet och du märker att mottagaren tar emot dig på ett förändrat sätt och helt plötsligt jobbar man på förändring och förbättring tillsammans!

Jag lärde mig detta på det hårdaste och smärtsammaste sättet! När jag för 11 år sedan bröt upp med min dotters pappa och jag insåg att det finns något här som gör att mina relationer hamnar i samma mönster, oavsett person jag har kärleksrelation med hamnar jag i princip i samma mönster och i samma tidevarv! Och vad var det som var lika i alla dessa relationer - JAG! Det var en väldigt jobbig insikt! Men som sagt, det är ju med insikten förändringen kan komma! Inser jag inte så kan jag inte göra förändring!

Jag fick också lära mig att inte "slå på mig själv" att inte vara så hård mot mig själv! Jag hade inte insett detta och i och med detta inte kunnat göra något åt det eller agerat annorlunda! Men så härligt när jag insåg att det var jag som kunde förändra det!


Det är jag som är i förarsätet i min egen förändring och i mitt livs förändring!

Tack för att du denna dag i telefon delade med dig av din förändring och ditt ändrade sätt! Blev så glad och lycklig av att höra och så tacksam över att just DU delade med dig av det till mig!

Skapa en underbar dag!

Kram
Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar